18.11.14

Beertjes! Lichtjes! Pakjes!

Eind november. De novemberfoor is opgekraamd in mijn eeuwige hometown Lier, de Sint zit veilig aan de haard in dat ene kasteel dat 11 maanden per jaar leegstaat en Bart Peeters vertelt trouw elke avond aan die 2 zusjes in dezelfde pyjama's (in een andere kleur, dat wel) hoe hij zo'n dikke vriendjes werd met hun 2 grootste helden. Tijd dus om te beginnen af te tellen naar lichtjes en cadeautjes, naar plastic dennengeur en een naaldentapijt op de grond: het is bijna kerstboomtijd! En ja, het is ook bijna Sinterklaastijd, maar aangezien ik niet weet of die goedheilig man wel tot in Amsterdam gewandeld komt (we hebben zelfs geen schoorsteen) kijk ik maar uit naar de dag erna. Want wanneer de Sint weg is, dat is een universele regel, mag de kerstboom opgezet en de kerstsfeer verspreid door het huis!

Nog beter nieuws: nu ik officieel niet meer thuis woon, hoef ik mij ook niet meer te houden aan ouderlijke regels als kerstboomkleurcodes, beertjesbeperkingen, musicerende-lichtjesverboden en andere onnozeliteiten! Daar waar wij altijd beknot werden in onze kerstcreativiteit, kan ik nu volledig losgaan in mijn verloren roeping als kerstinterieurdesigner. In mijn kerstboom komen zo veel kleuren als er ballen zijn en de pluchen kerstbeertjes krijgen een prominente plek op elk vrij oppervlak. Want ik doe niet aan versieringsdiscriminatie. Zelfgemaakte versieringen gemaakt door mijn jongere zelf zijn welkom, houten kerstfiguurtjes zonder ledematen zijn welkom, ja, zelfs de kartonnen plompe kerstballen van een verouderde stempelactie bij Lunch Garden worden met open dennentakken ontvangen. Steek de kaarsen aan, laat de lichtjes hun schelle liedjes zingen en stapel de cadeaus maar op onder de aankoop van het jaar: mijn eigenste nepkerstboom. Een nieuwe maatstaf voor volwassenheid wordt hier heden ingevoerd: een mens is pas volwassen als hij een eigen kerstboom heeft.

Hoe ik die boom op mijn fiets moet gaan vervoeren, of ik überhaupt ga kunnen wachten tot na 6 december om het ding op te zetten en waarmee ik meneertje sfeer ga versieren, dat moet zich allemaal nog uitwijzen. Maar hé, first things first. De boom is besteld, de intenties zijn goed en de kerstsfeer zit in mijn kop!

Hohoho, hallelujah, alle jingle bells nog aan toe!
L

Geen opmerkingen:

Een reactie posten