23.12.14

Mijn kerstboodschap

Allerliefste mensen verzameld op deze webpagina,

Ik wou dat ik een cameraploeg, autocue en een luxueus decor met wandtapijten en een open haard ter beschikking had om mijn kerstboodschap aan jullie voor te lezen, maar helaas moet ik het met minder budget doen dan onze monarchie, dus hou ik het vandaag op een online uiteenzetting vanuit mijn bed in mijn slaapkamer zonder tapijten (tenzij een stoflaag als tapijt telt? Nee?) en met ordinaire verwarmingen zonder knus knetterende vlammen en de geur van een ardense blokhut. Ik hoop dat jullie daardoor niet meteen afhaken, want dat zou mij in deze tijden van vrede op aarde en gevulde kalkoen erg veel verdriet doen. Ha, rijmen in een kerstspeech, heeft onze koning dat al eens gedaan? Ik dacht het niet hé!

Nog maar een chocolaatje in de adventskalender. Enfin ja, dat zou zo geweest zijn als ik daarstraks niet plots zo'n zin had in chocolade. Nog maar een nacht slapen. Of wakker liggen van de voorpret, dat is maar hoe je het bekijkt. Nog maar een dag werken. Crimineel vind ik dat trouwens, dat 24 december nog geen officiële feestdag is, maar omdat het mijn eerste jaar als werkmens is heb ik besloten nog niet met mijn "kerstavondvoorbereidingstijd voor iedereen!"-campagne te starten. Dat is iets voor in de toekomst. Voor wie het nog niet doorhad: ik ben nogal een kerstmens. Jezus zijn verjaardag bekleedt -na de mijne, uiteraard- de tweede plaats in mijn top van favoriete dagen in een standaardjaar. Jezus zijn verjaardag, en de avond ervoor. Ik gun de goede man zelfs twee dagen dolle pret! Om de gedachtengang van die snelle veroordelers onder jullie die nu denken "ja, dat zal dan wel vooral om de pakjes draaien" al maar meteen te counteren: niks geen pakjes voor ons op Kerst. Tenzij het grote "geef eens iets weg dat je nog hebt staan en waar je niets meer van moet weten", maar aangezien 70% van die pakjes of bij het groot vuil of op de stapel van een afwezige -'oh, die kan daar zeker iets mee doen, ik geef het wel door!'- belandt, telt dat niet als officieel cadeaumoment. Wat de fun er uiteraard niet van wegneemt, want ik ben een politiek correct opgevoed kind dat sfeer nog altijd verkiest boven het materiële. High five van Jezus himself voor die eigenschap!

Mag ik dan, omdat ik mezelf als een soort van kerstgezelligheidsexpert beschouw (dat komt later op het naambordje naast mijn deur, naast woordenfontein en opgedraaide decibelgenerator) afsluiten met een paar tips voor de ultieme kerstfeestbeleving voor mensen die niet zo'n fan zijn van het feestgegeven?

1. Wees eerst op familiefeesten. De eersten bepalen de tafelschikking, dus ga voor die topspot tussen de zatte nonkel en de vrijgevige grootvader. En wie eerst komt moet ook geen rondje lopen om iedereen 3 kussen te geven, dat bespaart je pijnlijke voeten en de idioterie van 20 keer "zalig kerstfeest" mompelen op 2 minuten.

2. Verzin op voorhand al je antwoorden op de meest voorkomende kerstvragen. Maak ze krankzinnig genoeg, zodat ze je maar een keer gevraagd worden omdat ze vanzelf al de tafel rondgaan. Een LAT-relatie met een Somalische piraat en een zwangerschap inclusief drugsverslaafde vader doet het altijd goed. Net als extreem slechte of extreem goede punten of een topfunctie bij een bedrijf met een naam die je grootouders kunnen onthouden. Denk Ikea.

3. Eet om frustraties weg te werken. Eet om je een houding te geven. Eet wanneer je je verveelt. Eet wanneer je echt even liever iemand wil negeren. Eet tout court.*

4. Geniet van je familie. Met een beetje geluk (of heel veel, in mijn geval) zijn ze hilarisch of worden ze dat, na een paar glaasjes, en als je wat minder geluk hebt, wees dan de leukste van heel de troep. Doe een dansje, zing een liedje of voer je eigen kerstspel op. Ofwel vinden ze het leuk en gaan ze van je houden, ofwel vinden ze het bagger en hoef je nooit meer naar een familiefeest-met-die-niet-zo-leuke-familie.

Ik wens eenieder van jullie een zalige Kerst, een heerlijke feestmaaltijd, maar vooral proestbuien  (liefst met een grote slok rode wijn in de mond), kroketlanceergevechten met de overkant van de tafel, en scheengestamp na ongepaste opmerkingen,

L

*Voor lezers boven de 18 met verantwoordelijkheidszin en een chauffeur mag 'eet' vervangen worden door 'drink'.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten